Dynasty tietopalvelu Haku RSS Joutsan kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://www.joutsa.fi:443/d10web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://www.joutsa.fi:443/d10web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 29.11.2021/Pykälä 275


Palveluasuminen Laukaa Joutsa Konnevesi

 

Psykiatrisen palveluasumisen järjestämisvastuun siirto

 

Perusturvalautakunta 11.11.2021 § 94 

 

 

 

 Asian valmistelijat: johtava sosiaalityöntekijä Päivi Boualem, puh. 040 358 0009, perusturvajohtaja Anna-Maija Kääriäinen, puh. 0400 641 105.

 

 

Kunnalla on kuntalain mukainen järjestämisvastuu asukkaidensa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestämisestä. Kuntien vastuulle kuuluva terveydenhuolto jakautuu perusterveydenhuoltoon      (kansanterveystyöhön) ja erikoissairaanhoitoon. Kunnat ovat voineet  siirtää sosiaalihuollon ja perusterveydenhuollon järjestämisvastuun yhteistoiminta-alueelle, joka voi olla mm. kuntayhtymä. Erikoissairaanhoidon järjestämiseksi kunnan on kuuluttava johonkin  sairaanhoitopiirin kuntayhtymään.

 

Joutsan kunta ja Keski-Suomen sairaanhoitopiiri ovat tehneet päätökset Joutsan aikuispsykiatrian ja Keski-Suomen sairaanhoitopiirin aikuispsykiatrian avohoidon järjestämisestä sairaanhoitopiirin toimintana vuodesta 2011 alkaen. Muutoksen myötä perustason aikuispsykiatrian avohoidon, psykiatrisen palveluasumisen ja päihdehuollon erityispalveluiden järjestämisvastuu on siirtynyt Keski-Suomen sairaanhoitopiirille. Järjestely on koskenut Seututerveyskeskuksen yhteistoiminta-alueen  kuntien asumispalveluita (sopimuksessa psykiatrinen palveluasuminen).

 

Joutsan kunta ja Keski-Suomen sairaanhoitopiiri ovat tehneet sopimuskaudella yhteistyötä ja yhteistä arviointia asiakkaiden ja potilaiden hoidon järjestämisestä, hoidon saatavuudesta, hoitoketjujen toimivuudesta sekä perustason ja erityistason yhteistyöstä. Vuoden 2020 aikana Länsi- ja Sisä- Suomen Aluehallintovirasto on linjannut, että sosiaalihuoltolain mukaisten asumispalveluiden järjestäminen tulee olla kuntien sosiaalipalvelujen  viranomaistoimintaa ja näin ollen palveluiden järjestämisvastuu tulisi palauttaa kunnan toiminnaksi.

 

Siirtyvien palveluiden laajuus on keskimäärin 5 palveluasumisen      asiakasta ja palvelun kustannusvaikutus noin 280 000 euroa.

Viranomaistoiminnan lisäksi muutoksessa on tavoitteena vahvistaa perusterveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden saumatonta yhteistyötä  ja tavoitteena on parantaa matalan kynnyksen palveluiden saatavuutta sekä poistaa päällekkäistä työtä. Nopeammalla ja varhaisemmalla puuttumisella pyritään ehkäisemään ongelmien syvenemistä ja siten hillitsemään erityistason palveluiden käyttöä ja      kustannusten kasvua.

 

Terveydenhuollon perustason avohoidon mielenterveys- ja  päihdepalvelut toimivat jatkossakin seututerveyskeskuksen tuottamana.

 

Asumispalvelut sisältävät eri asteisesti tuetun palveluasumisen asumisyksiköissä. Muutoksen myötä palvelut siirtyvät Joutsan kunnan järjestämisvastuulle.

 

Palveluasuminen ja muut asumispalvelut hankitaan tällä hetkellä ostopalveluna. Järjestämisvastuun siirron myötä palveluostoihin käytetty määräraha siirtyy erikoissairaanhoidosta Joutsan kunnan sosiaali- ja vammaispalvelujen tulosyksikköön. Päätöksen palveluasumisesta ja muista asiakkaille myönnettävistä palveluista tekee kunnan sosiaalityöntekijä. Erikoissairaanhoidossa toimiva asumispalveluihin  ohjaavan psykiatrisen tiimin toiminta loppuu ja jatkossa palvelutarpeen arviointi toteutetaan yhteistyössä Joutsan kunnan aikuissosiaalityön ja Seututerveyskeskuksen mielenterveystoimiston     kanssa.

 

Vaikutukset kuntalaisten palveluihin

 

Toiminnan siirtovaihetta on toteutettu jo lähikuukausien ajan yhteistyössä seututerveyskeskuksen mielenterveystoimiston ja  sairaanhoitopiirin palvelukoordinaation kanssa. Palvelukokonaisuuden siirtyessä kunnalle, toimintaa kehitetään siten, että liikkuvan tuen palvelut toteutetaan pääsääntöisesti kunnan    omana toimintana. Kehittämisen tavoite on sujuvoittaa ja vahvistaa sosiaalipalveluiden ja perusterveydenhuollon yhteistyötä ja yhdessä tekemistä.

 

Joutsan kunnan aikuissosiaalityön sosiaalityöntekijä tekee asiakkaille sosiaalihuoltolain 21 §:n mukaisen asumispalvelupäätöksen sekä sosiaalihuoltolain 34 §:n mukaisen sosiaalihuollon asiakkuuden aloittamispäätöksen, päätökset tehdään  tiiviissä yhteistyössä perusterveydenhuollon kanssa.

 

Siirtyvät sopimukset

 

Jatkossa Joutsan kunta vastaa asiakaskohtaisilla päätöksillä asumispalveluiden kohdentamisesta ja käytöstä. Näin ollen palveluntuottajat laskuttavat tuottamistaan palveluista suoraan  Joutsan kuntaa sosiaalityöntekijän tekemien palvelupäätösten     mukaisesti.

 

 

Henkilöstövaikutukset

 

Muutoksessa ei synny uusia henkilöstövaikutuksia Joutsan kunnassa eikä muutokseen liity siirtyviä työntekijöitä sairaanhoitopiiristä. Joutsan kunnan aikuissosiaalityön sosiaalityöntekijä toimii palvelusta vastaavana sosiaalityöntekijänä ja  palvelua koordinoivana työntekijänä. Lisäksi sosiaalityön osalta palveluprosessiin sisältyy virassa olevan palveluohjaajan ja sosiaaliohjaajan työpanosta. Ohjaajien rooli on toimia sosiaalityöntekijän työparina osana asiakkaan asumispalvelun tarpeen arviointia. Tukea arviointiin saadaan myös psykiatriselta sairaanhoitajalta.  

 

 

Talousvaikutukset

 

Sairaanhoitopiirissä on tehty laskelmaa siirtyvistä nykytoiminnan kustannuksista sekä niiden vaikutuksista kuntalaskutukseen siirron jälkeen. Arvio perustuu vuoden 2021 suunnittelun mukaisiin kustannuksiin. Joutsan kunnalle siirtyvät palveluasumisen nettokustannukset ovat arvion mukaan 280 000 euroa.

 

 

Riskien arviointi

 

Väestön palvelutarve kasvaa myös mielenterveys- ja päihdepalveluissa. Matalan kynnyksen palveluiden vahvistaminen  on yksi keino hillitä erityistason palveluiden käyttöä. Hoitoketjujen toimivuus on muutostilanteessa huomioitava. Tätä hallitaan tiiviillä yhteistyöllä perusterveydenhuollon ja kunnan välillä,  sopimalla yhteisistä käytännöistä, uudistamalla toimintamalleja sekä  laatimalla yhteisiä hoito- ja palveluketjuja.

 

Talousvaikutusten näkökulmasta epävarmuustekijänä on todellisten kustannusvaikutusten tarkentumattomuus. Kustannusten kokonaisuus on arvioitu budjetin perusteella pohjautuen mm. toiminnan kuntakohtaisiin osuuksiin. Tähän liittyy riski, että todelliset    kustannukset ovat ennakoitua siirtosummaa suuremmat.

 

 

Esittelijä Perusturvajohtaja Anna-Maija Kääriäinen

 

Päätösehdotus Perusturvalautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että sosiaalihuoltolain (1301/2014) mukainen mielenterveys- ja päihdepalveluiden palveluasumisen järjestämisvastuu (psykiatrinen palveluasuminen) siirretään Keski-Suomen sairaanhoitopiiriltä Joutsan kunnalle 1.1.2022 alkaen, mikäli sairaanhoitopiirin valtuusto hyväksyy järjestämisvastuun siirron.

 

Päätös Perusturvajohtajan ehdotus hyväksyttiin.  

 

 Merkitään pöytäkirjaan, että johtava sosiaalityöntekijä Päivi Boualem oli esittelemässä asiaa.

 

Kunnanhallitus 29.11.2021 § 275  

302/05.00/2021  

 

 

 Asian valmistelija(t): johtava sosiaalityöntekijä Päivi Boualem, puh. 040 358 0009, perusturvajohtaja Anna-Maija Kääriäinen, puh. 0400 641 105.

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Harri Nissinen

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää esittää valtuustolle, että sosiaalihuoltolain (1301/2014) mukainen mielenterveys- ja päihdepalveluiden palveluasumisen järjestämisvastuu (psykiatrinen palveluasuminen) siirretään Keski-Suomen sairaanhoitopiiriltä Joutsan kunnalle 1.1.2022 alkaen, mikäli sairaanhoitopiirin valtuusto hyväksyy järjestämisvastuun siirron.

 

Päätös Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.