Kirjaamo ja asiointipiste

Joutsan kunnanvirasto sijaitsee aivan kirkonkylän keskellä osoitteessa Länsitie 5, Joutsa. Neuvonta- ja asiakaspalvelumme, joka toimii samalla myös valtion palveluiden asiointipisteenä ja kunnan kirjaamona, palvelee sinua virastotalon aulassa.

Avoinna ma – pe
klo 9 – 11 ja klo 12 – 15
Länsitie 5, 19650 Joutsa
puh. (vaihde) 0400 454 044

Kunnan kirjaamoon voi lähettää postia joko sähköpostitse tai kirjepostilla. Paperiasiakirja ja sähköinen asiakirja ovat samanarvoisia. Sähköposti kirjataan saapuneeksi kun lähettäjälle lähtee vastaanottokuittaus. Paperiset asiakirjat leimataan ja kirjataan saapuneiksi vastaanottohetkellä.

Virastotalon postilaatikkoon voi jättää kirjaamolle osoitettua postia. Postilaatikko tyhjennetään arkisin klo 8.00 ja klo 14.45. Postilaatikkoon jätetty posti kirjataan saapuneeksi tyhjennyshetkellä.

virastotalon kuva

Joutsan kunta, kirjaamo
PL 20
19650 Joutsa

kirjaamo@joutsa.fi

Asiointipiste sijaitsee kunnanviraston neuvonnan yhteydessä.

Asiointipisteestä saat valtion viranomaisten palveluita yhdestä paikasta. Asiointipiste ottaa vastaan ja luovuttaa lomakkeita, neuvoo asian vireillepanossa ja käsittelyssä sekä tukee sähköisten palvelujen käyttöä. Asiointipisteen palveluneuvojalla ei ole pääsyä valtion viranomaisten järjestelmiin.

Asiointipisteessä käytettävissäsi on tietokone, skanneri ja tulostin. Palveluneuvoja opastaa sinua laitteiden ja sähköisten palvelujen käytössä.

Asiointipisteen logo

Avoinna ma–pe
klo 9 – 11 ja klo 12 – 15
puh. 040 723 0118

Etäpalvelu – asioi asiantuntijan kanssa kuvayhteyden avulla

Etäpalvelu täydentää Asiointipisteen palvelutarjontaa antamalla sinulle mahdollisuuden asioida luottamuksellisesti viranomaisen palveluasiantuntijan kanssa kuvayhteyden avulla.  Etäpalvelu säästää aikaasi ja vähentää matkustamista tuomalla asiantuntija-avun lähellesi.

Etäpalveluhuoneessa voit ajanvarauksella asioida tarvitsemasi viranomaisen palveluasiantuntijan kanssa, Kelan etäpalveluun et tarvitse ajanvarausta. Palvelutilanteena etäasiointi vastaa henkilökohtaista asiointia virastossa. Etäpalvelun käyttö ei vaadi asiakkaalta tietoteknistä osaamista – palveluneuvoja auttaa laitteiden käytössä.  

Joutsan asiointipisteen palvelut

Kelan palvelut

  • Lomakkeiden ja esitteiden jakelu ja hakemusten vastaanotto (EI työeläkehakemuksia eikä työeläkejärjestelmän kuntoutushakemuksia)
  • Neuvonta esimerkiksi hakemusten täytössä sekä etuuksista ja hakuajoista kertominen yleisellä tasolla
  • Kelan verkkopalveluiden käytön opastaminen
  • Ajanvaraus puhelinajanvarauspalveluun
  • Etäpalvelun valmistelu ja palvelun tukeminen 
  • Non stop -etäpalvelu

Verohallinnon palvelut

  • Lomakkeiden jakelu
  • Opastus sähköisten palvelujen käyttöön mm. Verokortti verkossa -palvelu, pientyönantajien maksupalvelujärjestelmä, Lomake.fi-palvelu, korjaukset esitäytettyyn veroilmoitukseen sähköisesti ja yritys- ja yhteisötietojärjestelmä (YTJ).

Digi- ja väestötietovirasto
(ent. maistraatti ja Väestörekisterikeskus)

  • Lomakkeiden jakelu sekä hakemusten, ilmoitusten ja muiden asiakirjojen vastaanotto

TE-palvelut

  • TE – palvelujen yleisneuvonta
  • Verkkopalvelujen käyttö ja niissä opastaminen
  • Julkaisujen, esitteiden ja lomakkeiden jakaminen ja vastaanotto
  • Etäpalvelun valmistelu ja palvelun tukeminen